گونه شناسی عملکرد کارکنان در سازمان های اطلاعاتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده علوم و فنون فارابی ، تهران ، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی گرایش امنیت ملی

چکیده

فضای اطلاعات با تفکر و فعّالیت انسان ارتباط داشته و نیازمند درک درستی از رفتار انسان است و در این راستا، منابع انسانی متخصص، متعهد و باانگیزه، مهم‌ترین سرمایۀ سازمان‌های اطلاعاتی هستند. این‌گونه سازمان‌ها معمولاً با گونه­های مختلفی از کارکنان با درجات مختلف تطابق استعداد و تعهد، آموزش و تخصص، انگیزه و همراهی مواجه بوده که نیاز است وضعیت هر کارمند اطلاعاتی ازلحاظ برخورداری از این ابعاد مورد واکاوی قرار گیرد. این پژوهش با مبنا قرار دادن سه مفهوم «گزینش اطلاعاتی»، «آموزش اطلاعاتی» و «انگیزش اطلاعاتی»، هدف تبیین گونه­شناسی عملکرد کارکنان سازمان­های اطلاعاتی بر اساس روش تفسیری رویکرد کیفی را دنبال نموده و از تحلیل اسنادی به‌عنوان روش جمع­آوری داده­ها، بهره گرفته است. پس از ارائه مبحثی کوتاه به‌عنوان چارچوب نظری، یافته­های پژوهش نشان می­دهد که سازمان‌های اطلاعاتی با هشت طیف مختلف از کارکنان در درون خود مواجه بوده که شناسایی عملکرد هر دسته به دلیل روش­ها و نتایج کاری متفاوت، حائز اهمیت است. همچنین گزینش اطلاعاتی نسبت به سایر مراحل جامعه­پذیری کارمند در سازمان­های اطلاعاتی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و درصورت گزینش نامناسب، کارمند اطلاعاتی موردنظر همواره موجب اتلاف انرژی رهبران و سازمان می‌شود. «استانداردسازی و اختصاص هزینه و زمان لازم برای گزینش»، «ارائۀ آموزش‌ها به ترتیب نگرش، دانش و مهارت»، «افزایش توان و تخصص مجموعه­های نظارتی داخلی» و «شناسایی و تربیت رهبرانی با هوش هیجانی و کاریزمای بالا» از مهم‌ترین پیشنهادهای سیاستی برای افزایش عملکرد کارکنان اطلاعاتی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Typology of employees’ performance in intelligence organizations

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Khalili 1
  • Morteza Fathi-shahri 2
1 Assistant Professor at Farabi University, Tehran, Iran
2 M.A. in Political Science, the tendency of National Security, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Intelligence space is related to human thinking and activity and requires a proper understanding of human behavior, and in this regard, specialized, committed and motivated human resources are the most important assets of intelligence organizations. This kind of organizations are usually faced with different types of employees with different degrees of the conformity of talent and commitment, training and expertise, motivation and support that the status of each intelligence employee needs to be examined in terms of having these dimensions. Based on the three concepts of “selection”, “training” and “motivation”, this study attempts to explain the typology of the performance of employees of intelligence organizations based on the interpretive method of the qualitative approach and utilizes documentary analysis as a method of data collection. After presenting a short subject as the theoretical framework, the research findings show that the intelligence organizations are faced with eight different ranges of employees within themselves, and it is important to identify the performance of each category due to different methods and work results. Also, the intelligence selection is more important than other stages of employee socialization in intelligence organizations, and in the case of improper selection, the selected intelligence employee always wastes the energy of leaders and the organization. “Standardizing and allocating the necessary time and money for selection”, “providing training in the order of attitude, knowledge and skills”, “increasing the power and expertise of internal monitoring groups” and “identifying and training leaders with high emotional intelligence and charisma” are the most important policy proposals to increase the performance of intelligence employees.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intelligence training
  • intelligence motivation
  • intelligence organizations
  • intelligence employees
  • intelligence selection
  1.  

    1. قرآن کریم.
    2. اخوان‌خرازیان، مریم؛ شهبازی، محمدمهدی؛ فاتحی، محمد (1398)، «کشف الگوی بهینة استخدامِ کارکنان دانشی با استفاده از رویکرد تلفیقی»، مدیریت تولید و عملیات. 10 (1). صص 65 - 82.
    3. اصغرزاده، مجید؛ خزلی، یونس؛ سعیدی، سعید (1395)، «شخصیت و کارایی کارکنان سازمانهای اطلاعاتی»، تهران: دانشکده فارابی.
    4. امیرخانی، طیبه؛ برهانی، تهمینه (1395)، «انگیزش کارکنان بخش عمومی: مطالعه تأثیر ویژگیهای شغل و رفاه کارکنان»، فصلنامة علوم مدیریت ایران، 11 (41). صص 73 - 98.
    5. ایران‌نژاد‌پاریزی، مهدی؛ ساسان‌گهر، پرویز (1393)، «سازمان و مدیریت؛ از تئوری تا عمل»، تهران: موسسة آموزش عالی بانکداری ایران.
    6. بیگدلی‌مجرد، بهروز؛ سلاجقه، سنجر (1395)، «بررسی تأثیر آموزش بر استراتژیهای منابع انسانی با تأکید بر نقش واسطهای توسعة حرفهای و تسهیم دانش»، آموزش و توسعة منابع انسانی، 3 (10)، صص 147 - 166.
    7. پاتاک، جان دی.سی (1385)، «اطلاعات راهی بهسوی تأمین امنیت»، ترجمة سید مجید نوری، تهران: دانشکده امام باقر (علیه‌السلام).
    8. پورسعید، سید مسعود؛ عاشوری، جواد (1393)، «تدوین مدلی برای گزینش کارکنان بر مبنای الگوی ایلامی ایرانی پیشرفت»، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام)، 6 (1). صص 3 - 25.
    9. جلیلیان، اردشیر (1390)، «اهمیت و ضرورت آموزش و نقش آن در آگاهسازی حفاظتی و امنیتی»، فصلنامة جامعة اطلاعاتی، 3 (3).
    10. حسین‌پور، ناصر (1392)، «بررسی تأثیر تنوع در کار بر میزان انگیزش کارکنان ادارة کل راه و ترابری»، نشریة راه ابریشم. 18 (140)، صص 17 - 33.
    11. حسینی، سید علی؛ محمدی، مهدی؛ حاجی‌حسنی، حجت‌اله (1395)، «عوامل حیاتی موفقیت نوآوری در محصولات و سیستمهای پیچیده؛ مطالعه موردی پروژه بالگرد ملّی سازمان صنایع هوایی»، فصلنامة مدیریت توسعة فنّاوری، 3 (5). صص 159 - 186.
    12. حضرتی، محمود؛ سلطانی، علی؛ حسینی، سید حسین (1389)، «بررسی رابطة توانمندسازی کارکنان و اعتماد سازمانی در پلیس»، مجموعه مقالات همایش علمی- تخصصی توانمندسازی کارکنان پلیس، جلد اول، تهران: دفتر تحقیقات کاربردی بازرسی کل ناجا.
    13. خراسانی، اباصلت؛ عموزاد، محمد؛ ملامحمدی، اعظم (1395)، «اعتباریابی مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی ایران»، آموزش و توسعة منابع انسانی، 3 (8)، صص 1 - 27.
    14. خواجه‌امیری، مهدی؛ قاسمی، علی؛ بابایی، حسین (1389)، «مبانی اشراف اطلاعاتی»، تهران: دانشکدة فارابی.
    15. دشتی، سعید (1391)، «ویژگی سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی و کارکنان آنها در نظام مقدس ج.ا.ایران از منظر امام خامنهای (مدّظلّهالعالی)»، جامعة اطلاعاتی. 4 (2)، صص 205 - 250.
    16. دلاور، علی (1393)، «مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی»، تهران: رشد.
    17. دهقانی‌صائینی، مرتضی (1385)، «شناخت رویههای مطلوب جذب، گزینش و بهکارگیری نیروی انسانی در ساحفاجا و رابطة آن با اثربخشی سازمانی»، پایان‌نامة تحصیلی برای اخذ درجة کارشناسی‌ارشد رشتة اطلاعات و حفاظت اطلاعات، تهران: دانشکدة فارابی.
    18. رستمی‌نیا، محمد اسماعیل (1393)، «الزامات مدیریت آموزش در سازمانهای اطلاعاتی- امنیتی»، فصلنامة پژوهش‌های حفاظتی- امنیتی، 10 (3).
    19. رشیدزاده، فتح‌اله (1383)، «آموزه و آموزش سازمانهای اطلاعاتی امنیتی»، فصلنامة امنیت‌پژوهی، 3 (10).
    20. رشیدزاده، فتح‌اله (1385)، «مبانی سازمانهای اطلاعاتی»، تهران: دانشکدة فارابی.
    21. رفیعی، نفیسه؛ گودرزی، زهره؛ عزیزی، سید محسن (1394)، «بررسی رابطة جوسازمانی و ماهیت شغلی را با انگیزش شغلی کارکنان بیمارستانهای شهر اصفهان»، فصلنامة بیمارستان. 14 (2)، صص 111 - 118.
    22. ساوه‌درودی، مصطفی (1386)، «موضوعات اساسی در مدیریت سامانههای اطلاعاتی»، امنیت‌پژوهی، شمارة 19.
    23. ساوه‌درودی، مصطفی (1389)، «عوامل اساسی و تأثیرگذار در کارایی و اثربخشی سازمانهای اطلاعاتی»، جامعة اطلاعاتی. شمارة 4.
    24. سلطانی، مسعود؛ سادات‌هاشمی، صدیقه (1390)، «توانمندسازی افسران؛ الزام سازمانهای پلیس در قرن 21»، توسعة مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 6 (20)، صص 131 - 158.
    25. سید جوادین، سید رضا (1392)، «مبانی سازمان و مدیریت»، تهران: نگاه دانش.
    26. شمس‌مورکارنی، غلامرضا؛ صفایی‌موحد، سعید؛ فاطمی‌صفت، علی (1394)، «آسیبشناسی فعّالیتهای آموزش و بهسازی منابع انسانی بر اساس مدل سهشاخگی»، آموزش و توسعة منابع انسانی، 2 (7)، صص 71 - 100.
    27. طاهری، عبدالمحمد؛ طهماسبی‌پور، نجف؛ صادقی‌کهمینه، معصومه (1397)، «بررسی رابطة ساختار سازمانی با انگیزش شغلی کارکنان شرکت گاز بیدبلند»، فصلنامة رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9 (3)، صص 201 - 220.
    28. عابدی، روح‌اله؛ سعیدی، سعید (1395)، «هوش هیجانی در سازمانهای اطلاعاتی»، تهران: دانشکدة فارابی.
    29. عاصم، ابراهیم؛ العیسوی، اشرف سعد (1388)، «سرویسهای اطلاعاتی و نقش جدید آنها در هزارة سوم»، ترجمة عسگر جلالیان، تهران: دانشکدة اطلاعات.
    30. عباس‌پور، عباس (1381)، «مقایسة کارکردهای منابع انسانی دانشگاه با کارکردهای مدیریت راهبردی منابع انسانی»، دانش مدیریت، شماره 58.
    31. عباس‌زاده، ناصر (1390)، «بررسی وضعیت وبگاه ارتش جمهوری اسلامی ایران در رابطه با گزینش و انتخاب دانشجو برای دانشگاههای افسری بر اساس مدل پذیرش فنّاوری»، مدیریت نظامی، 11 (43)، صص 75 - 102.
    32. علوی‌فر، ناصر (1382)، «جهان زیر سلطة سازمانهای اطلاعاتی»، تهران: دواوین.
    33. غفوری، ناصر (1386)، «مطالعة تطبیقی جذب و گزینش پلیس ج.ا.ایران با پلیس پاکستان و یونان»، دانش انتظامی، 9 (2)، صص 40 - 52.
    34. غنچی، ابوالفضل (1392)، «آموزش وابستگان نظامی ارتش ج.ا.ا و تأثیر آن بر تأمین نیازمندیهای اطلاعاتی»، تهران: دانشکده فارابی.
    35. کمالی، علیرضا؛ معارف، مجید (1395)، «بررسی معیارهای گزینش مدیران از دیدگاه امام علی (علیهالسلام)»، پژوهش‌های نهج‌البلاغه. 15 (50)، صص 73 - 89.
    36. کوپر، اچ اچ ای؛ ردلینجر، لورنس (1388)، «تربیت جاسوسان»، ترجمة معاونت پژوهشی، تهران: دانشکدة امام محمد باقر (علیه‌السلام).
    37. گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ گال، جویس (1393)، «روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی»، ترجمة دکتر احمدرضا نصر و همکاران، چاپ نهم (دوجلدی)، تهران: نشر سمت.
    38. لوونتال، مارک. ام. (1394)، «اطلاعات از اسرار تا سیاست: کارکردها و مأموریتهای اطلاعات»، ترجمة معاونت پژوهش و تولید علم، تهران.
    39. محمدی، نبی‌اله؛ نجف‌بیگی، رضا؛ موسی‌خانی، مرتضی؛ عالم‌تبریز، اکبر (1395)، «ارائة الگوی مطلوب برای انتخاب اعضای هیئتعلمی در دانشگاههای ایران در راستای بهرهوری منابع انسانی»، مدیریت بهره‌وری. 10 (37)، صص 157 - 180.
    40. مداحی، محمدابراهیم؛ صمدزاده، منا؛ کاراوند، عباس (1389)، «شناخت در سازمانهای پیچیده»، مجلة حسابداری مدیریت، 3 (7)، صص 19 - 28.
    41. مرادی، محمدرضا؛ بابایی، مرتضی؛ صالحی‌‌ساداتی؛ سید سعادت‌اله (1394)، «مدلیابی تأثیر انگیزش شغلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری»، مدیریت ورزشی، 7 (3)، صص 367 - 383.
    42. مزیدی، سیده فاطمه (1395)، «مدیریت انگیزش منابع انسانی در سازمانهای جهانگردی»، بارسلون: مجموعه مقالات کنفرانس بین‌المللی نوآوری در علوم و تکنولوژی.
    43. معینی، سید رضا؛ مرادی، داود (1391)، «بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش نیروی انسانی بانک ملت»، پژوهش‌نامة علوم اجتماعی، (6) 4.
    44. مقدم، علی (1398)، «گزینش علمی، بسترساز آموزش کارآمد در نیروی پلیس»، دانش‌ انتظامی، 8 (4)، صص 79 - 93.‌
    45. مندز، آنتونیوجی؛ مک‌کانل، مالکولم (1387)، «استاد تغییر چهره: زندگی مخفی یک افسر اطلاعاتی»، ترجمة علیرضا غفاری، تهران: دانشکده امام باقر (علیه‌السلام).
    46. 46. مهدی‌زاده، مرتضی (1387)؛ «بایسته‌های آموزش اطلاعاتی»، فصلنامة جامعه اطلاعاتی، 1 (2).
    47. میرسپاسی، ناصر (1382)، «مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار با نگرش به روند جهانیسازی»، تهران: میر.
    48. نادی، حمیدرضا؛ خلیلی، ابراهیم (1395)، «مدیریت سازمانهای امنیتی»، تهران: دانشکدة فارابی.
    49. نادی، حمیدرضا؛ شعبانپور، رضا؛ خلیلی، ابراهیم (1398)، «نگرشی بر ارزشها و کارکردهای دانشگاهها در مراکز آموزش اطلاعاتی امنیتی»، فصلنامة امنیت‌پژوهی، سال هجدهم، 65 (1)، صص 5 - 31.
    50. یوسفی، حمیدرضا؛ مشعلی، بهزاد؛ منتی، حسین (1396)، «بررسی امکان اجرای الگوی مربیگری در آموزش منابع انسانی بر اساس نظریة داده بنیاد»، پژوهشنامة مالیات، 34 (82)، صص 233 - 257

     

    ب) منابع لاتین

     

    1. Boxall, P. & Purcell, J. (2003). "Strategy and human resource management", Industrial & Labor Relations Review, 57(1), 84.
    2. Chapman, D. S. Uggerslev, K. L. Carroll, S. A. Piasentin, K. A. & Jones, D. A. (2005). "Applicant attraction to organizations and job choice: a meta-analytic review of the correlates of recruiting outcomes", Journal of applied psychology, 90 (5), 928.
    3. Golec, A. & Kahya, E. (2007). "A fuzzy model for competency-based employee evaluation and selection", Computers & Industrial Engineering, 52(1), 143 - 161.
    4. Hajiheydari, N. Khabiri, H. & Talafi Daryani, M. (2017). "A Framework for Data Mining Approach Applications in Human Resource Management", Iranian Journal of Management, 12(47), 21-50.
    5. Kelemenis, A. & Askounis, D. (2010). "A new TOPSIS-based multi-criteria approach to personnel selection", Expert Systems with Applications, 37(3), 4999 – 5008.
    6. Kim, Sangmook, (2012)."Does Person-Organization Fit Matter in the Public Sector?", Testing the Mediating Effect of Person-Organization Fit in the Relationship between Public Service Motivation and Work Attitudes. Public Administration Review, 72, Iss. 6, 830 - 840.
    7. Latham, G. P. & Pinder, C. C. (2005). "Work motivation theory and research at the dawn of the twenty-first century", Annual Review of Psychology, 56, 485 - 516.
    8. Leonard, N. Beauvais, L. & Scholl, R.W. (1999). "Work motivation: The incorporation of self concept-based processes", Human Relations, 52, 969 - 998.
    9. Lopez, TB, Babin, BJ, Chung, C (2009). "Perceptions of Ethical Work Climate and Person Organization Fit among Retail Employees in Japan and the USA: A Cross Cultural Scale Validation", Journal OF Business Research.62. 594 - 600.
    10. Mogashoa, Tebogo (2014). "Understanding Critical Discourse Analysis in Qualitative Research", International Journal of Humanities Social Sciences and Education (IJHSSE), Volume 1, Issue 7, July.
    11. Parry, E. & Tyson, S. (2008). "An analysis of the use and success of online recruitment methods in the UK. Human Resource Management Journal", 18 (3), 257 - 274.
    12. Robbins, S.P. (2000). "Organizational Theory: Structure, Design and Applications", Translated by: Alvani, M and Danayeefard, H, Tehran: Safaar Publication.
    13. Royse, David (2004). "Research Methods in Social Work", Fourth Edition, Thomson – Brooks/Cole Press.

     

    ج) تارنما

    1. www.Khamenei.ir