بررسی نقش آموزش‌های تخصصی حین خدمت و مؤلفه‌ های رفتاری بر توانمندی کارکنان (مطالعه موردی: یکی از سازمان‌ های امنیتی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1دکتری مطالعات امنیت ملی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی

2 کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی

چکیده

تغییر و تحول در عوامل محیطی و سازمان­ها، به ­خصوص سازمان­های امنیتی بسیار شدید است. بنابراین در چنین شرایطی دو عامل تعیین کننده موفقیت سازمان خواهند بود؛ اول آموزش و دوم ویژگی‌های شخصیتی متناسب با مشاغل اطلاعاتی- امنیتی. این تحقیق با روش توصیفی- پیمایشی و تبیینی، ابتدا به بررسی تأثیر آموزش‌های تخصصی حین خدمت بر توانمندسازی کارکنان  سازمان‌‌های امنیتی و در ادامه به تبیین و سنجش مؤلفه‌های رفتاری مورد انتظار در جامعه مورد مطالعه پرداخته است. در این تحقیق 104نفر از کارکنان یکی از سازمان‌‌های امنیتی با نمونه‌گیری هدفمند به منظور بررسی تأثیر آموزش‌های تخصصی حین خدمت بر توانمندسازی کارکنان انتخاب و با طراحی دو پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه با مصاحبه با خبرگان مؤلفه‌های رفتاری مورد انتظار شناسایی و نمونه مورد مطالعه با بهره­ گیری از تست شخصیتی MBTI و آزمون هوش هیجانی(EQ) مورد آزمون قرار گرفته‌اند. نتیجه تحقیق نشان داد که آموزش‌های تخصصی حین خدمت بر توانمندسازی کارکنان جامعه مورد مطالعه مؤثر بوده و از بین متغیرهای مورد مطالعه، استادان و مدرسان دوره نقش مهمی در یادگیری و توانمندسازی کارکنان دارند. در ادامه نتایج آزمون مهارتی نشان داد که در جامعه مورد مطالعه، نیرویی که کاملاً مهارت‌های مورد نیاز یک خبره اطلاعاتی(چریک اطلاعاتی) را داشته باشد وجود ندارد،  تنها(11%) نیروها در طیف نسبتاً قابل قبول بوده و ظرفیت بالقوه برای تبدیل شدن به یک کارشناس حرفه ­ای و عملیات اطلاعاتی را دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the role of in-service specialized training and behavioral components on personnel empowerment (Case study: one of the security organizations)

نویسندگان [English]

  • Javad Javad Monzavi Bozorgi 1
  • Sajad Habibian 2
1 Ph.D. in National Security Studies at Supreme National Defense and Strategic Researches University
2 M.A. in Human Resources Management .
چکیده [English]

The change in environmental factors and organizations, especially security organizations is very drastic. Thus, under these circumstances, two factors will determine the success of the organization; the first one is training and the second one is the personality traits appropriate for security - intelligent jobs. This study employed descriptive – survey and explanatory method and firstly investigates the role of in-service specialized training and behavioral components on personnel empowerment and then explains and measures the expected behavioral components in the study population. In this study, 104 employees of one of the security organizations with purposeful sampling were selected in order to investigate the impact of in-service specialized training on personnel empowerment that were studied by designing two questionnaires. Furthermore, expected behavioral components were identified by interview with elites and the under study sample was tested using MBTI personality test and emotional quotient test. The study results showed that in-service training is effective on the empowerment of the personnel of the study population and among the studied variables, professors and instructors of the course have an important role in personnel’s learning and empowerment. In the following, the results of the skill test showed that there is no employee, in the population under study, that fully meets the skills required for an intelligent expert (intelligent guerrilla) and only (11%) of the employees are in the relatively acceptable range and have the potential capacity to become a professional expert of intelligent operation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Security organizations
  • training
  • skill
  • personality type
  • emotional quotient