ارزیابی و اولویت‌بندی فرصت‌ها و چالش‌های امنیتی برون سپاری در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

نویسندگان

0123456789

چکیده

روند رو به رشد برون سپاری در سازمان‌ها و صنایع دفاعی در سال‌های اخیر تهدید ویژه و جدیدی را برای صنایع دفاعی بوجود آورده است، و آن تهدید چیزی نیست جز به خطر افتادن اطلاعات حساس صنایع دفاعی. لذا از یک سو نیاز به برون سپاری ملموس و قابل درک امری اجتناب‌ناپذیر است و از سوی دیگر، از دست رفتن اطلاعات حساس و حیاتی تهدیدی قابل تامل است. لذا ضرورت دارد مجموعه‌های صنعت دفاعی با آمادگی و ایجاد سازو کارهای لازم با لحاظ نمودن الزامات حفاظتی و امنیتی ضمن بهره‌گیری از فرصت‌های برون‌سپاری نسبت به کاهش آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدها مترتب بر آن اقدام لازم را بعمل آورند.
در این مقاله هدف اصلی ارزیابی و اولویت‌بندی فرصت‌ها و چالش‌های امنیتی برون سپاری در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده و سعی شده است با شناخت و در نظر داشتن واقعیات موجود، چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها برون سپاری راهکارهای بهینه را ارائه گردد.
روش تحقیق این مقاله از نوع توصیفی – تحلیلی بوده و نظرات تعداد 50 نفر نخبه و صاحب نظر امنیتی جامعه مورد مطالعه اخذ و مورد ارزیابی و اولویت‌بندی قرار گرفته که بر اساس نتایج آماری، می‌توان اذعان داشت در ارزیابی و اولویت‌بندی عوامل فرصت‌های و چالش‌های امنیتی برون‌سپاری در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عامل استفاده از تخصص به عنوان با اهمیت‌ترین عامل و عامل ایجاد اشراف اطلاعاتی بعنوان کم‌اهمیت‌ترین عامل از میان عوامل فرصت‌ها و همچنین عامل تسهیل نفوذ عوامل سرویس‌ها بعنوان با اهمیت‌ترین عامل در بین عوامل شناسایی شده و عامل امتناع از پذیرش قیود حفاظتی بعنوان کم‌اهمیت‌ترین عامل از میان عامل‌های چالش‌ها انتخاب گردیدند.

کلیدواژه‌ها