شاخصهای اثربخشی کار تیمی در مراکز آموزشهای اطلاعاتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد علوم سیاسی

2 استادیار مدیریت آموزش عالی دانشکده فارابی.

چکیده

از چشمگیرترین امتیازهایی که یک سازمان یا دانشگاه می‌تواند در دنیای رقابتی و متغیر امروزی داشته باشد، کار تیمی است. در این میان، ضرورت استفاده از کار تیمی در مجموعه دانشگاهها با توجه به کارویژههای آموزشی و پژوهشی آنها که نیاز به فعالیت و همکاری جمعی دارند، بیشتر احساس میشود. مراکز آموزشهای اطلاعاتی با توجه به مأموریت‌های خاص و محدودیتهای موجود در راستای تأمین منابع آموزشی و پژوهشی از محیط بیرون، اتکای بیشتری به منابع انسانی درون‌سازمانی داشته و به همین دلیل، استفاده از کار تیمی برای تأمین اهداف در این مجموعهها از سایر محیطهای آموزشی بیشتر نمایان است. ازطرفی، هر تیمی برای عملکرد اثربخش، باید دارای شاخصهایی بوده تا بتواند به اهداف متعالی خود دست یابد. این پژوهش با هدف تبیین شاخصهای اثربخشی تیم-های کاری در مراکز آموزشهای اطلاعاتی شکل گرفته و در آن از راهبرد پژوهش کمی و روش تحقیق توصیفی استفاده گردید. از تحلیل اسنادی و پرسشنامه به‌عنوان ابزار گردآوری اطلاعات بهره گرفته شده است. پرسشنامه محققساخته با 29 شاخص، پس از طی مرحلۀ مطالعۀ آزمایشی، توسط 84 نفر از اعضای جامعۀ آماری تکمیل گردید. پایایی پرسشنامه با انجام آزمون آلفای کرونباخ بر روی پاسخها تأیید گردید. برای تحلیل دادههای پژوهش نیز از آزمونهای آماری اسمیرنوف - کلموگروف، تی تک نمونهای و تحلیل واریانس فریدمن استفاده شده است. «حاکمیت اعتماد»، «صداقت و احترام»، «تشریک‌مساعی»، «روحیه و انگیزه تیمی»، «رهبری قوی و اثربخش»، «وحدت و تعهد تیمی»، «آرایش تیمی مناسب» و «کارمحوری و انسجام تیمی»، به ترتیب اولویت، هشت شاخص مهم اثربخشی کار تیمی در مراکز آموزشهای اطلاعاتی از دیدگاه اعضای نمونۀ آماری هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Indicators of teamwork effectiveness in intelligence educational centers

نویسندگان [English]

  • Morteza Fathi Shahri 1
  • Ibrahim Khalili 2
1 M.A. in Political Science
2 Assistant Professor at Farabi College
چکیده [English]

Teamwork is one of the most impressive benefits an organization or university can have in today's competitive and changing world. In the meantime, the need for teamwork in the university setting is more felt with regard to their teaching and research functions that require collective action and collaboration. Intelligence educational centers are more reliant on inner organizational human resources due to the specific missions and constraints available to provide educational and research resources and therefore, the use of teamwork to meet the goals in these centers is more visible than other educational environments. On the other hand, for any team to perform effectively, it must have the indicators to achieve its transcendent goals. The purpose of this study was to elaborate indicators of the effectiveness of work teams in intelligence educational centers using quantitative research strategy and descriptive research method. Document analysis and questionnaire were used as data collection tools. The researcher-made questionnaire with 29 indices was completed by 84 members of the statistical population after completing the experimental study. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha test on the answers. For analyzing the research data, statistical tests such as Smirnov Kolmogorov, one sample t-test and Friedman variance analysis were used. "Rule of trust", "honesty and respect", "partnership", "team spirit and motivation", "strong and effective leadership", "team unity and commitment", "proper team arrangement" and "teamwork and team cohesion", in order of priority, are eight important indicators of teamwork effectiveness in intelligence educational centers from the perspective of statistical sample members

کلیدواژه‌ها [English]

  • Indicator
  • teamwork
  • effectiveness
  • intelligence educational centers