تدوین راهبردهای تعامل بین سازمان‌های امنیتی و نیروهای مسلح ج.ا.ا با هدف تمرکز بر دشمن

نویسندگان

چکیده

در این تحقیق با توجه به اهمیت تعاملات سازمانی، تلاش شده است راهبردهای تعاملی برای سازمان‌های امنیتی و نیروهای مسلح بر اساس مدل swot ارائه گردد. بدین منظور نخست مبحث تعاملات از دیدگاه متون علمی و تدابیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بیان شده، سپس نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای موجود در تعامل سازمان‌های امنیتی و نیروهای مسلح با انجام مصاحبه هدایت‌شده با مدیران عالی جامعه موردمطالعه توسط تیم تحقیق شناسایی شده است. در این مقاله پرسشنامه‌ای بین جمعیت نمونه به تعداد 20 نفر از خبرگان سازمان‌های امنیتی و نیروهای مسلح توزیع و وضعیت تعاملی فعلی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است. در ادامه 17 راهبرد کلان پیشنهادی در حوزه راهبردهای تعاملی swot برای رسیدن به نقطه مطلوب ارائه‌شده است. راهبردهای ارائه‌شده بر اساس میانگین میزان عملیاتی بودن آن‌ها رتبه‌بندی و از میان آن‌ها 5 راهبرد (تقویت مکانیسم‌ها و کانال‌های رسمی اخذ اخبار و اطلاعات، استفاده از ظرفیت ارتباطی کارکنان ن.م با بیگانگان در راستای اقدامات آفندی و فریب دشمن، فعال نمودن کمیسیون صیانت، گفتمان مشترک در راستای حس گلاویزی با دشمن، توانمندسازی امنیتی مدرسین و مربیان امنیتی) دارای رتبه بالاتر از میانگین به‌عنوان راهبردهای برتر تعاملی در راستای تقویت تمرکز بر دشمن انتخاب گردیده‌اند. به همین منظور در تعامل درونی ابتدا باید 5 راهبرد اصلی را پیاده‌سازی و در مرحله دوم 12 راهبرد را برای تعامل هر چه بهتر برای تقویت طرفین به‌منظور یکپارچه شدن علیه دشمن عملیاتی نمود.

کلیدواژه‌ها