سنجش فرآیندها و عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش(مطالعه موردی ستاد یک سازمان دفاعی ـ امنیتی)

نویسندگان

چکیده

شرایط حاد محیطی و تهدیدات فزاینده ناشی از پیدایش فناوری‌های نوظهور و دانشی شدن عرصه جنگ‌های پیشرفته، سازمان‌های دفاعی ـ امنیتی را بر آن می‌دارد تا روند بهره‌گیری مؤثر از منابع نخبگی خود را شتاب بخشیده، همواره سطح مزیت‌های خود را ارتقاء دهند. از این رو، موضوع مدیریت دانش در رأس مزیت‌های راهبردی اهمیت می‌یابد. تحقیق حاضر درنظر دارد تا بر اساس مرور ادبیات و دسته‌بندی دیدگاه‌های اندیشمندان، فرآیندهای اصلی و عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش را احصاء نموده، به دنبال آن، در یک اقدام پیمایشی و با بهره‌گیری از تکنیک آماری آزمون دوجمله‌ای، فرضیه‌های مربوط به هریک از عوامل کلیدی موفقیت و فرآیندهای اصلی مدیریت دانش را در جامعه آماری مورد نظر، در معرض آزمون و سنجش قرار دهد.
یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که از میان شش شاخص مربوط به فرآیندهای مدیریت دانش، فرآیندهای «تولید» و «ذخیره» دانش و از میان 9 شاخص مربوط به عوامل کلیدی موفقیت، شاخص‌های «نوآوری»، «پاداش» و «ارزیابی عملکرد» در وضعیت مطلوب قرار ندارد.

کلیدواژه‌ها