The analysis of the “opportunity – threat” of the second phase of the Islamic Revolution based on the statement of the second step of revolution

Document Type : Original Article

Authors

1 un

2 Assistant Professor

3 Member of scientific board at Imam Hossein (PBUH) Comprehensive University

Abstract

    This study seeks to analyze the “Opportunity – threat” of the second phase of the Islamic Revolution based on the statement of the second step of revolution that is issued by the supreme leader of Iran. To this end, the researchers employed inferential-ijtihad methodology and basic theory. They firstly utilized an inductive approach and extracted 407 central concepts, 407 subcategories, and 42 main categories from 48 units of the statement’s text analysis units and 271 recording units. In the following, the researchers selected the levels of "self-improvement, civilization-making and community- producing" from within the context of the statement by using the deductive approach and organized the categories that extracted from the inductive approach under these three levels. Then, based on the extracted concepts and levels and regarding to their positive and negative nature a total of 156 theorems were constructed and categorized into two groups of opportunity - based and threat- based theorems based on their positive and negative nature. Finally, the extracted theorems were subjected to semi-structured focus group evaluation and from 156 theorems, 134 ones were finalized and confirmed. After combining common theorems, 38 theorems were finally extracted that according to the message of each theorem’s content, 5 theorems at self-improvement level (3 positive opportunity - based theorems and 2 negative threat- based theorems), 20 theorems at community - producing level (13 positive opportunity - based theorems and 7 negative threat- based theorems) and 13 theorems at civilization-making level (10 positive opportunity - based theorems and 3 negative threat- based theorems)  were organized. The end result of the analysis of the statement of the second step of revolution is that “the focus of the second step of the statement in the perspective of the second step of the Islamic Revolution is on the creation of a new Islamic civilization and the preparation for the sunrise of Velayete Ozma. The important point in this process and on the basis of the frequency of theorems is the importance of community - producing as a prelude to civilization in the process of advancement of the Islamic Revolution

Keywords


1. امام خامنه‌ای، سید علی (1387)، بیانات و مکتوبات، سایت دفتر مقام معظم رهبری (مدّظلّه‌العالی).
2. ایمان، محمدتقی (1394)، روش‌شناسی تحقیقات کیفی، چاپ اول، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
3. جعفرزاده، یوسف (1385)، مقدمه‌ای بر دیدگاه ابن­خلدون در باب انحطاط تمدن اسلامی، فصلنامه تاریخ و تمدن اسلامی، سال دوم، شمارۀ چهارم، پاییز و زمستان، 100 ـ 81.
4. چپرا، محمدعمر؛ ندیری (1395)،  تئوری توسعه ابن­خلدون «آیا این نظریه عملکرد ضعیف عصر حاضر جهان اسلامی را تبیین می‌کند؟» فصلنامۀ راهبرد توسعه، شمارۀ 47، فصل پاییز.
5. حافظ­نیا، محمدرضا (1381)، روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات سازمان مطالعات و تدوین (سمت).
6. حسینی، مریم (1394)، معرفی روش گروه کانونی و کاربرد آن در تحقیقات، تهران: مرکز پژوهش صداوسیما.
7. خوانساری، محمد (1393)، منطق صوری، جلد دوم، چاپ چهل و هفتم، تهران: انتشارات دیدار.
8. دانایی‌فرد، حسن و امامی، سید مجتبی (1386)،  استراتژی‌های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه‌پردازی داده بنیاد، تهران: دانشگاه امام صادق (علیه­السلام)، دو فصلنامۀ اندیشه مدیریت راهبردی، سال اول، شمارۀ دوم، پاییز و زمستان.
9. فقیهی، ابوالحسن؛ علیزاده، محسن (1384)، روایی در تحقیق کیفی، فصلنامۀ فرهنگ مدیریت، شمارۀ 9.
10. لیتوسلیتی، لیا (1392)، کاربرد گروه‏های کانونی در پژوهش،ترجمۀ عادل ابراهیمی لویه و فریبا حقیقی ایرانی، تهران: نشر علم.
11. منصوریان، یزدان (1386)،  گراندد تئوری چیست و چه کاربردی دارد؟، ویژه‌نامۀ همایش علم اطلاعات و جامعه اطلاعاتی، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
12. نجفی، موسی؛ آریانژاد، سید سعید (1395)، بازسازی تمدن نوین اسلامی (نگاهی انتقادی به عدم امکان‌سنجی صحیح آن، فصلنامۀ جستارهای سیاسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال هفتم، شمارۀ سوم، فصل پاییز، 82-59.