@article { author = {Keykhayi-rad, Hadi and Nezamipour, Ghadir and Khademi, Majid and Ghaderi Kangavari, Rohollah}, title = {Designing the architecture model of hidden diplomacy in Wise intelligence Organizations}, journal = {protectiv & security researches}, volume = {9}, number = {35}, pages = {7-34}, year = {2020}, publisher = {imam hossein(p) university - imam hadi (p) college}, issn = {2645-5129}, eissn = {2771-2481}, doi = {}, abstract = {AbstractHidden diplomacy, as the driver of foreign policy, provides the ability to identify and transfer data to change the relationships on the playground. Identification of actors, intelligence data superiority and perception management are the main advantages of this type of diplomacy. The special features of the battle scene and the variety of tactics utilized in the field of diplomacy have led the world's intelligence organizations to utilize this leverage to achieve their national interests. One of the requirements for utilizing hidden diplomacy in Islamic societies is to concentrate on the category of knowledge and create a wisdom-based architecture, that according to it, all the components and relations between them should be defined in the form of security and wisdom components. The main question of this study is "how the architecture model of hidden diplomacy can be categorized in the Wise intelligence Organizations?". Accordingly, this study is conducted with the purpose of producing intelligence literature in the field of hidden diplomacy and reducing intelligence costs and reciprocally, increasing trust and confidence in the advisory role of intelligence organizations in the field of foreign policy and decision-making system. This is an applied study that employs background analysis method with an exploratory approach. Qualitative data of this research are extracted with studying scientific sources and researches and utilizing the opinions of the statistical population, by interviewing and analyzing it in "MAXQDA 2020" software. The statistical population of this study includes top experts and managers in the field of defense and intelligence that are well acquainted with hidden diplomacy. The study results show that hidden diplomacy in a turbulent regional and international environment, with rational choice, has a favorable performance in aiding foreign policy. It also showed that the main layers of hidden diplomacy architecture with optimal mechanism leads to data governance; with proper construction, it leads to the creation of strategic assets of intelligence organization, and with an epistemological basis, wisdom, which is the pursuit of interests and the elimination of harm with preserving national interests, is formed in the direction of national security.}, keywords = {Wisdom,data governance,strategic asset,hidden diplomacy,Foreign Policy}, title_fa = {طراحی مدل معماری دیپلماسی پنهان در سازمانهای اطلاعاتی دانا}, abstract_fa = {دیپلماسی پنهان به‌عنوان پیشران سیاست خارجی، قابلیت شناسایی و انتقال داده‌ها را برای تغییر در مناسبات در زمین بازی فراهم می‌نماید. شناسایی بازیگران، برتری داده‌های اطلاعاتی و مدیریت ادراک از مزیت‌های اصلی این نوع دیپلماسی است. ویژگی‌های خاص صحنهٔ نبرد و تنوع شگردهای به‌کاررفته در میدان دیپلماسی باعث شده تا سازمان‌های اطلاعاتی در دنیا برای تحقق منافع ملی از این اهرم استفاده نمایند. از الزامات به‌کارگیری دیپلماسی پنهان در جوامع اسلامی، توجه به مقولهٔ معرفت و ایجاد معماری حکمت پایه است که بر اساس آن، همهٔ اجزا و روابط بین آن‌ها در قالب مؤلفه‌های امنیت و حکمت تعریف شوند.سؤال اصلی این پژوهش این است که چگونه می‌توان مدل معماری دیپلماسی پنهان را در سازمان‌های اطلاعاتی دانا صورت‌بندی نمود. بر همین اساس، این پژوهش با هدف تولید ادبیات اطلاعاتی در حوزهٔ دیپلماسی پنهان و کاهش هزینه‌های امنیتی و متقابلاً باور و اعتماد به نقش مشورتی سازمان‌های اطلاعاتی در عرصهٔ سیاست خارجی و نظام تصمیم‌سازی کشور انجام شده است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی به روش تحلیل زمینه‌ای با رویکرد اکتشافی است. داده‌های کیفی این تحقیق از مطالعهٔ منابع و پژوهش‌های علمی و با استفاده از نظرات جامعهٔ نمونه، با شیوهٔ مصاحبه و تحلیل در نرم‌افزار «مکس‌کیودا 2020» به دست آمده است. کارشناسان و مدیران عالی حوزهٔ دفاعی و اطلاعاتی، جامعه نمونه این جستار هستند که با دیپلماسی پنهان آشنایی کامل دارند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که دیپلماسی پنهان در محیط آشوبناک منطقه‌ای و بین‌المللی، عملکرد مطلوبی را در کمک به سیاست خارجی با انتخاب عقلانی به‌همراه دارد. همچنین نشان داد که لایه‌های اصلی معماری دیپلماسی پنهان با سازوکار بهینه، منجر به حکمرانی داده‌های اطلاعاتی می‌شود؛ با ساخت‌وساز مناسب منجر به دارایی‌های راهبردی سازمان اطلاعاتی می‌شود؛ و با مبنای معرفتی حکمت که همان جلب منافع و دفع مضار با حفظ مصالح ملی است، در راستای امنیت ملی شکل می‌گیرد. }, keywords_fa = {حکمت,حکمرانی داده,دارایی راهبردی,دیپلماسی پنهان,سیاست خارجی}, url = {https://jpas.ihu.ac.ir/article_206631.html}, eprint = {https://jpas.ihu.ac.ir/article_206631_971fe8f21b73f6d623fb1b4120265dd7.pdf} } @article { author = {Shafiei Seyfabadi, Mohsen}, title = {Quds force and transition from collective security to collective defense in the Syria's crisis}, journal = {protectiv & security researches}, volume = {9}, number = {35}, pages = {35-64}, year = {2020}, publisher = {imam hossein(p) university - imam hadi (p) college}, issn = {2645-5129}, eissn = {2771-2481}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this study is to process how the Quds force with the commandership of general Qāsem Soleimānī changes the direction of Quds force and transits from "collective security" to "collective defense" in Syria's crisis, based on the conceptual model of "collective defense". The main question of this article is "What was the Quds force's approach in dealing with the military- security crisis of Syria?" In this regard, the hypothesis that is being tested is that "the Quds force with the management of martyr Soleimānī, has moved from the ideal theory of collective security considered by the security council and by utilizing important features of collective defense such as advanced planning, accurate identification of the enemy, understanding the nature of threat, the limited defense system and the formation of a defense system from groups or allied governments of region, has played a significant role in ensuring security and strengthening the military capacity of Syria's army." The results of this research that employs descriptive-analytical method show that the Quds force with the management of general Soleimānī in the Syria's crisis, with knowing that international coalitions do not prioritize collective security over their political and economic interests in combating with Syria's terrorists; in line with the collective defense strategy, has put precise and complex measure on his agenda. These measures include: 1. creating coalition with limited and allied governments; 2. forming popular mobilization of people and importing people's energy into the context of the crisis; 3. implementing important war strategies based on military experience; 4. organizing the classical army of Syria; 5. leading the resistance front and importing them as an auxiliary arm. This defensive approach reproduced the legitimacy of the government of Bashar Assad and the security of the Syrian citizens, and severely defeated the Jihadi-Salafis.}, keywords = {Quds Force,collective security,collective defense,Syria,Jihadi-Salafis}, title_fa = {سپاه قدس و گذر از امنیت جمعی به دفاع جمعی در بحران سوریه}, abstract_fa = {هدف اصلی مقالهٔ حاضر پردازش چگونگی تغییر مسیر سپاه قدس با فرماندهی سردار قاسم سلیمانی در گذر از «امنیت جمعی» به «دفاع جمعی» در بحران سوریه، بر مبنای الگوی مفهومی «دفاع جمعی» است.سؤال اصلی این جستار این است که «رویکرد سپاه قدس در رویارویی با بحران نظامی‌امنیتی سوریه چگونه بوده است؟» در همین راستا، فرضیه‌ای که به آزمون گذاشته می‌شود، عبارت است از اینکه «سپاه قدس با مدیریت شهید سلیمانی، از تئوری آرمانی امنیت جمعی مد نظر شورای امنیت گذر کرده و با به‌کارگیری شاخصه‌های مهم دفاع جمعی از قبیل برنامه‌ریزی پیشرفته، شناسایی دقیق دشمن، فهم ماهیت تهدید، نظام دفاعی محدود و تشکیل نظام دفاعی از گروه‌ها یا دولت‌های متحد منطقه، نقش بسزایی در تأمین امنیت و تقویت توان نظامی ارتش سوریه داشته است.»نتایج حاصل از تحقیق با روش توصیفی‌تحلیلی، نشان‌دهندهٔ آن است که سپاه قدس با هدایت سردار سلیمانی در بحران سوریه، با اشراف به اینکه ائتلاف‌های بین‌المللی در تقابل با تروریست‌های سوریه، امنیت جمعی را نسبت به منافع سیاسی و اقتصادی خود در اولویت قرار نمی‌دهند؛ در راستای استراتژی دفاع جمعی، اقدام دقیق و پیچیده‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. این اقدام‌ها عبارت‌اند از: 1. ائتلاف با دولت‌های محدود و متحد؛ 2. تشکیل بسیج مردمی و واردنمودن انرژی مردم به متن بحران؛ 3. به‌کارگیری استراتژی‌های مهم جنگی بر حسب تجربهٔ نظامی؛ 4. ساماندهی ارتش کلاسیک سوریه؛ 5. راهبری جبههٔ مقاومت و واردنمودن آن‌ها به‌عنوان بازوی کمکی.این رویکرد دفاعی، مشروعیت دولت بشار اسد و امنیت شهروندان سوری را بازتولید و سلفی‌های جهادی را با شکست سنگین مواجه نمود.}, keywords_fa = {سپاه قدس,امنیت جمعی,دفاع جمعی,سوریه,سلفی‌های جهادی}, url = {https://jpas.ihu.ac.ir/article_206632.html}, eprint = {https://jpas.ihu.ac.ir/article_206632_57b57ee9186230ee2ec9ceace993d674.pdf} } @article { author = {Saghafi, Kamyar and esmayili, Ali}, title = {Designing a conceptual model for monitoring the cyber threats of the Islamic republic of Iran1}, journal = {protectiv & security researches}, volume = {9}, number = {35}, pages = {65-94}, year = {2020}, publisher = {imam hossein(p) university - imam hadi (p) college}, issn = {2645-5129}, eissn = {2771-2481}, doi = {}, abstract = {At the present, the most of economic, commercial, cultural, social and sovereignty activities and interactions at all levels, including individuals, non- governmental organizations and governmental and administrating institutions, take place in cyberspace. Therefore, each of these domains needs its own operational model for monitoring threats. To maintain the integrity of these models, it is necessary to design a strategic reference model to define the aforementioned operational models, below it. This model should help to pay more attention to effective factors and variables and their relationships at the time of planning and making strategic decisions. By explaining the theoretical foundations and paradigms governing this study and also by examining the current status of threat monitoring, comparative studies, review of current laws of Iran and utilizing the upstream documents, the conceptual model of monitoring cyber threats of the Islamic republic of Iran can be designed. Given that Iran has not designed a model to monitor cyber threats, this study attempts to find the reason of it. By conducting descriptive studies and content analysis technique and also utilizing the technique of structural equations, this study, in addition of confirming the proposed model, considers scanning, evaluation and response as the most important dimensions of the cyber threat monitoring model in Iran. Therefore, with considering Iran's constant confrontation with global arrogance and the system of domination, this study proposes to accelerate the creation and development of a national information network, which leads to an increase in resilience and adaptation capacity. }, keywords = {Pattern,Cyber Threats,monitoring,Cyberspace}, title_fa = {طراحی الگوی مفهومی پایش تهدیدات سایبری جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {در حال حاضر، بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها و تعاملات اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و حاکمیتی در همهٔ سطوح، اعم از افراد، مؤسسه‌های غیر دولتی و نهادهای دولتی و حاکمیتی، در فضای سایبر انجام می‌گیرد. بنابراین هر یک از این حوزه‌ها نیازمند مدل عملیاتی مختص خود برای پایش تهدیدها هستند. برای حفظ یکپارچگی این مدل‌ها لازم است یک الگوی مرجع راهبردی طراحی شود تا مدل‌های عملیاتی مذکور ذیل آن تعریف شوند. این الگو باید کمک کند تا هنگام طرح‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های راهبردی، به عوامل و متغیرهای مؤثر و روابط آن‌ها توجه بیشتری شود. با تبیین مبانی نظری و پارادایم‌های حاکم بر این پژوهش و همچنین بررسی وضع موجود پایش تهدیدها، مطالعات تطبیقی، بررسی قوانین جاری کشور و استفاده از اسناد بالادستی، می‌توان الگوی مفهومی پایش تهدیدات سایبری ج.ا.ا را طراحی کرد.با توجه به اینکه الگویی به‌منظور پایش تهدیدهای سایبری در کشور طراحی نشده، این پژوهش به‌دنبال چیستی آن است. این پژوهش با انجام مطالعات توصیفی و تکنیک تحلیل محتوا و همچنین بهره‌گیری از فن معادلات ساختاری، ضمن تأیید الگوی ارائه‌شده، مهم‌ترین ابعاد الگوی پایش تهدیدات سایبری ج.ا.ا را پویش و ارزیابی و واکنش در نظر گرفته است. بنابراین پیشنهاد می‌دهد با توجه به تقابل دائمی ج.ا.ا با استکبار جهانی و نظام سلطه، در ایجاد و ارتقای شبکهٔ ملی اطلاعات که منجر به افزایش ظرفیت تاب‌آوری و ظرفیت انطباق می‌شود، تسریع شود.}, keywords_fa = {الگو,تهدیدات سایبری,پایش,فضای سایبر}, url = {https://jpas.ihu.ac.ir/article_206633.html}, eprint = {https://jpas.ihu.ac.ir/article_206633_71de2ee29f89099683c37ce9861975b0.pdf} } @article { author = {Taghipour,, Reza and Yavar, AmirHossein i and Hadiyanfar, Seyed Kamal and Jahanshiri, Javad}, title = {Strategic model of integrated management of preventing and combating cybercrime in the Islamic republic of Iran}, journal = {protectiv & security researches}, volume = {9}, number = {35}, pages = {95-124}, year = {2020}, publisher = {imam hossein(p) university - imam hadi (p) college}, issn = {2645-5129}, eissn = {2771-2481}, doi = {}, abstract = {Today, in addition to the opportunities and capabilities created in the Iran's cyber ecosystem, existing cyber resources are exposed to threats, damages and risks. In this regard, preventive measures and confrontation with threats, harms and cybercrime requires national, extra-organizational and extra-sectoral planning. The purpose of this study is to explain and achieve a strategic model of integrated management of prevention and combating cybercrime in the Islamic republic of Iran. This is an applied – developmental study that employs mixed method. The statistical population of this study consists of 70 cyber experts. In the first step, the collection tool was based on the qualitative method that after implementing the interview of 14 experts in six axes, open coding was executed on the texts of the interviews and based on the categories of the qualitative section; a researcher-made questionnaire was developed. SPSS and SmartPLS software were utilized to analyze the data. By examining the fit of the model through the assessment of reliability (cronbach's alpha, composite reliability and factor loading) and divergent and convergent validity evaluated and was in a good condition. The structural fit of the model was evaluated by calculating the coefficients significance of Z, t-statistic values, criterion R2 (coefficient of determination) and Q2 criterion, which had a suitable and strong condition. By utilizing the results of the above fits, the overall fit of the model was calculated which was 0.508 and because it was greater than 0.36, the overall fit of the model was considered strong and this process made possible to evaluate and confirm the model that is drawn in this study.       }, keywords = {strategic model,Integrated Management,Prevention,counter,Cyberspace,cybercrimes}, title_fa = {الگوی راهبردی مدیریت یکپارچه پیشگیری و مقابله با جرائم سایبری در جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {امروزه در کنار فرصتها و قابلیتهای ایجادشده در زیستبوم سایبری کشور، سرمایههای سایبری موجود در معرض تهدیدها، آسیبها و مخاطرات هستند. در این راستا، اقدام پیشگیرانه و مقابلهای با تهدیدها و آسیبها و جرائم سایبری مستلزم برنامهریزی ملی، فراسازمانی و فرابخشی است. این تحقیق با هدف تبیین و دستیابی به الگوی راهبردی مدیریت یکپارچه پیشگیری و مقابله با جرائم سایبری در جمهوری اسالمی ایران انجام شده است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردیتوسعهای و تبیینی و از نظر روش، آمیخته و ترکیبی است. جامعه آماری این پژوهش را خبرگان حوزه سایبر به تعداد 70 نفر تشکیل میدهند. ابزار گردآوری در گام اول بر مبنای روش کیفی بوده است که بعد از پیادهکردن مصاحبه 14 نفر از خبرگان در شش محور، کدگذاری باز بر روی متون مصاحبهها انجام شده و بر اساس مقولههای بخش کیفی، پرسشنامه محققساخته تدوین گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و SMARTPLS استفاده شد. با بررسی برازش اندازهگیری مدل از طریق سنجش پایایی )آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و بارهای عاملی( و روایی واگرا و همگرا ارزیابی شد که از وضعیت مناسبی برخوردار بود. برازش ساختاری مدل از طریق محاسبه ضرایب معناداری Z مقادیر)VALUES-T ،)معیارR2( ضریب تعیین( و معیار Q2 ارزیابی شد که از وضعیت مناسب و قوی برخوردار بود. با استفاده از نتایج برازشهای فوق، برازش کلی مدل نیز محاسبه شد که مقدار آن 508.0 بود و چون بزرگتر از 36.0 بود، برازش کلی مدل، قوی ارزیابی شد و امکان بررسی ارزیابی و تأیید مدل ترسیمشده در این پژوهش فراهم گردید}, keywords_fa = {الگوی راهبردی,مدیریت یکپارچه,پیشگیری,مقابله,فضای سایبر,جرائم سایبری}, url = {https://jpas.ihu.ac.ir/article_206634.html}, eprint = {https://jpas.ihu.ac.ir/article_206634_bfe69b88c38fc0923986cfd4dc559b28.pdf} } @article { author = {Shahgoliyan Ghahfarokhi, Reza and Mahdavi-rad, Mohammad Hadi}, title = {The role of the Saudi Arabia in the Syria's changes and its effect on the political security of the Islamic republic of Iran}, journal = {protectiv & security researches}, volume = {9}, number = {35}, pages = {125-146}, year = {2020}, publisher = {imam hossein(p) university - imam hadi (p) college}, issn = {2645-5129}, eissn = {2771-2481}, doi = {}, abstract = { The Islamic republic of Iran after Islamic revolution victory and consolidation of its sovereignty has emphasized on politically supporting the liberation movements and countries that are created inside the oppressed nations and the resistance of oppressed nations against oppressive regimes. Furthermore, Iran has spiritually supported Islamic resistance in Syria and before that supported Hezbollah and Hamas with his strategy. The purpose of this study is to examine "The role of the Saudi Arabia in the Syria's changes and its effect on the political security of the Islamic republic of Iran". In performing this role, in order to achieve the desired scientific results, the researcher has measured a total of 30 indicators by utilizing field research on the component of political security. The number of statistical samples in this study, which was obtained by utilizing the validation method, is 65 people. This paper, which is an example of a validation plan in terms of purpose, is applied research; In terms of level of analysis, it has a descriptive- analytical (validation) nature and in terms of approach and method classification, it relies on library methods and field studies. The validity of the measuring instrument, based on cronbach's alpha, was 0.948. According to the result obtained from the political component with an average rank of 4.42, it can be said that the Syria's changes, both negative and positive, on the one hand, endanger all national dimensions by creating political challenges and internal and external vulnerabilities and if left unchecked, reduce the coefficient of political security and, on the other hand, provide and create suitable opportunities for Iran that on the condition that they are optimally exploited and utilized, strengthen the national foundations and increase the political coefficient. }, keywords = {: Syria's changes,the role of the Saudi Arabia,political security,the Islamic Republic of Iran}, title_fa = {نقش عربستان در تحولات سوریه و تأثیر آن بر امنیت سیاسی کشور جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی و تثبیت حاکمیت خود، بر حمایت سیاسی از جنبش‌ها و کشورهای آزادی‌بخشِ برخاسته از متن ملت‌ها و مقاومت ملت‌های مظلوم در مقابل نظام‌های ظالم تأکید کرده و حمایت معنوی از مقاومت اسلامی در سوریه و قبل از آن، حمایت از حزب‌الله و حماس را در راهبرد خود قرار داده است.پژوهش حاضر با هدف «نقش عربستان در تحولات سوریه و تأثیر آن بر امنیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران» انجام شده است. در اجرای این نقش، محقق به‌منظور دستیابی به نتایج مطلوب علمی، با استفاده از تحقیقات میدانی مؤلفهٔ امنیت سیاسی، مجموع 30 شاخص احصاشده را سنجیده است. تعداد نمونه آماری در این پژوهش، با استفاده از روش اعتبار‌سنجی به‌دست آمده، 65 نفر هستند. این نوشتار که نمونه یک طرح اعتبارسنجی است از حیث هدف، پژوهشی‌کاربردی؛ از حیث سطح تحلیل، برخوردار از ماهیتی توصیفی‌تحلیلی (اعتبارسنجی) و از حیث رویکرد و طبقه‌بندی روش، متکی به روش کتابخانه‌ای و مطالعات میدانی است. اعتبار ابزار اندازه‌گیری، بر اساس آلفای کرونباخ، 0.948 بوده است. با توجه به نتیجهٔ به‌دست‌آمده از مؤلفهٔ امنیت سیاسی با میانگین رتبهٔ 4.42 می‌توان گفت، تحولات سوریه به دو گونهٔ سلبی و ایجابی از یک طرف با ایجاد چالش‌های امنیتی و آسیب‌پذیری‌های داخلی و خارجی، همهٔ ابعاد امنیت ملی را به مخاطره انداخته و می‌اندازد که در صورت عدم چاره‌جویی، ضریب امنیت سیاسی را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، فرصت‌های مناسبی نیز برای ایران فراهم ساخته و می‌سازد که به‌شرط بهره‌برداری و استفادهٔ بهینه از آن‌ها، پایه‌های امنیت ملی تحکیم شده و ضریب امنیت سیاسی افزایش می‌یابد.}, keywords_fa = {تحولات سوریه,نقش عربستان,امنیت سیاسی,جمهوری اسلامی ایران}, url = {https://jpas.ihu.ac.ir/article_206635.html}, eprint = {https://jpas.ihu.ac.ir/article_206635_c4f75b1e81f33abb64f23e212a559d9e.pdf} } @article { author = {Nodeh Farahani, Sanaz and Jabari, Hossein and Panahian, Hossein}, title = {Proposing a conceptual model of components and indicators of human capital affecting the information security of organizations}, journal = {protectiv & security researches}, volume = {9}, number = {35}, pages = {147-170}, year = {2020}, publisher = {imam hossein(p) university - imam hadi (p) college}, issn = {2645-5129}, eissn = {2771-2481}, doi = {}, abstract = {Human capital includes knowledge, skill, innovation and other abilities of the people in the organization that help them to be successful in the activities of the organization. Human capital is the most important factor in organizational innovation and reconstruction. Many experts consider human capital to be the most valuable asset of an organization. Main part of the information in any organization is provided and developed by human resources in the form of plans, maps, policies, circulars, business correspondence, and research project documentation. Considering the importance and role of aforementioned information as a part of the most important asset and the key of the growth and success of any organization, preventing the access of unauthorized people and other threats, reduces the severity of vulnerabilities. The main purpose of this study is to determine the components and indicators of human capital affecting the information security of organizations. This study is a descriptive correlational and applied research. The statistical population of this study is 350 experts in the field of human resource management of organizations in the city of Tehran that 100 of them have been selected by random sampling and a questionnaire has been distributed among them and also 80 completed questionnaires have been collected from them. The collected data was analyzed by utilizing statistical analysis software, and finally, variables of management and leadership, personnel training, security culture, strengthening security policies, experiences and self-esteem of people were identified as indicators of human capital affecting the information security of organizations.}, keywords = {security,Information Security,human Capital,organization}, title_fa = {ارائه مدل مفهومی مؤلفه‌ها و شاخص‌های سرمایه انسانی مؤثر بر امنیت اطلاعات سازمان‌ها}, abstract_fa = {سرمایۀ انسانی شامل دانش، مهارت، نوآوری و سایر توانایی‌های موجود در افراد سازمان است که به آن‌ها یاری می‌رساند تا در فعالیت‌های سازمان موفق باشند. سرمایهٔ انسانی مهم‌ترین عامل در نوآوری و بازسازی سازمان است. بسیاری از صاحب‌نظران، سرمایهٔ انسانی را ارزشمندترین داراییِ سازمان می‌دانند. بخش زیادی از اطلاعات در هر سازمان به دستِ منابع انسانی و در قالب طرح‌ها، نقشه‌ها، سیاست‌ها، بخشنامه‌ها، مکاتبات بازرگانی و مستندات طرح‌های پژوهشی، تهیه می‌شوند و توسعه می‌یابند. نظر به اهمیت و نقش اطلاعات یادشده به‌عنوان بخشی از مهم‌ترین دارایی و کلید رشد و موفقیت هر سازمان، جلوگیری از دسترسی نامحرمان و سایر تهدیدها، کاهش شدت آسیب‌پذیری‌ها را به‌همراه دارد.هدف اصلی این مطالعه تعیین مؤلفه‌ها و شاخص‌های سرمایهٔ انسانی مؤثر بر امنیت اطلاعات سازمان‌هاست. این تحقیق، یک پژوهش توصیفی‌همبستگی و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعهٔ آماری این پژوهش350 نفر از خبرگان حوزهٔ مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها در شهر تهران است که صد نفر از آن‌ها به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده‌اند و پرسشنامه بین آن‌ها توزیع شده است. از این تعداد، هشتاد پرسشنامهٔ تکمیل‌شده، جمع‌آوری شده است. داده‌های جمع‌آوری‌شده به کمک نرم‌افزارهای تحلیل آماری، تجزیه و تحلیل شده‌اند که در نهایت، متغیرهای مدیریت و رهبری، آموزش کارکنان، فرهنگ امنیتی، تقویت سیاست‌های امنیتی، تجربیات و خودباوری افراد به‌عنوان شاخصه‌های سرمایهٔ انسانی مؤثر بر امنیت اطلاعات سازمان‌ها معرفی شده‌اند.}, keywords_fa = {امنیت,امنیت اطلاعات,سرمایهٔ انسانی,سازمان}, url = {https://jpas.ihu.ac.ir/article_206636.html}, eprint = {https://jpas.ihu.ac.ir/article_206636_fae455b5cc316b3c5409969406d07617.pdf} }